Календарне планування уроків біології людини у 8 класі
(70 годин – 2 години на тиждень, із них 4 години – резервних)
№
п/п
|
Теми уроків
|
Лабораторні
роботи,дослідження,проекти
|
Дата
|
Вступ (4 год.)
|
|||
1
|
Організм людини як біологічна
система. Різноманітність клітин організму людини
.
|
||
2
|
. Тканини. Органи. Фізіологічні системи
|
Лабораторне дослідження:
ознайомлення з препаратами тканин людини.
|
|
3
|
Регуляторні системи організму
людини.
|
||
4
|
Біосоціальна природа людини. Значення
знань про людину для збереження її здоров’я.
|
||
Тема 1. Обмін речовин та перетворення енергії в
організмі людини. (3год.)
|
|||
5
|
Обмін речовин та перетворення енергії в організмі
людини – основна властивість живого.
|
Дослідницький
практикум
Самоспостереження за співвідношенням ваги і росту тіла.
|
|
6
|
Їжа та її компоненти.
Склад харчових продуктів.
|
.
|
|
7
|
Значення компонентів харчових
продуктів.
Харчові добавки та їх
значення.
Харчові та енергетичні
потреби людини.
|
Проект
Збалансоване харчування.
|
|
Тема 2. Обмін
речовин та травлення. (5 год.) +1 р
|
|||
8
|
Харчування та обмін речовин. Огляд будови травної
системи.
|
||
9
|
Огляд будови травної системи.
|
Лабораторні
дослідження
Будова зуба (за муляжами, моделями)
Дослідницький
практикум
№2Дія ферментів слини на
крохмаль.
|
|
10
|
Процес травлення.
|
||
11
|
Процес травлення.
|
||
12
|
Регуляція травлення.
Харчові розлади та їх
запобігання.
|
.
|
|
13
|
Узагальнення знань по темі «Обмін речовин та перетворення енергії в
організмі людини» та «Обмін речовин та травлення»
|
||
Тема 3. Дихання (4 год.) +1р
|
|||
14
|
Значення дихання. Система органів дихання.
|
||
15
|
Газообмін у легенях і
тканинах.
|
Демонстрування
муляжів легень, моделі гортані;
моделі, що пояснює вдих і видих
|
|
16
|
Дихальні рухи.
Нейрогуморальна регуляція
дихальних рухів.
|
Демонстрування
досліду з виявлення вуглекислого газу у повітрі, що
видихається;
спірометра;
вимірювання життєвої ємності легень
|
|
17
|
Профілактика захворювань
дихальної системи.
|
||
18
|
Узагальнення по темі «
Дихання»
|
||
Тема 4. Транспорт речовин (7 год.)
|
|||
19
|
Внутрішнє середовище організму.
|
Практична робота
Мікроскопічна будова крові
людини.
|
|
20
|
Кров, її склад та функції. Лімфа.
|
вимірювання
артеріального тиску.
|
|
21
|
Зсідання крові. Групи крові та переливання крові.
|
||
22
|
Система кровообігу.
Серце: будова та функції. Робота серця
|
Демонстрування
муляжів серця, кровоносних судин
|
|
23
|
Будова та функції кровоносних судин. Рух крові
|
Лабораторні
дослідження:
вимірювання частоти серцевих
скорочень
Демонстрування
вимірювання
артеріального тиску.
|
|
24
|
Серцево-судинні хвороби та їх профілактика.
|
Дослідницький практикум
Самоспостереження
за частотою серцевих скорочень упродовж доби, тижня.
|
|
25
|
Узагальнення по темі «
Транспорт речовин»
|
||
Тема 5. Виділення. Терморегуляція (4 год.) + 1 р.
|
|||
26
|
Виділення - важливий етап
обміну речовин.
Будова і функції
сечовидільної системи.
|
||
27
|
Захворювання нирок та їх
профілактика.
|
Демонстрування
моделей нирки
|
|
28
|
Значення і будова шкіри.
Терморегуляція.
|
Демонстрування
моделей будови шкіри
Лабораторна робота Вивчення будови шкіри у зв’язку з її функціями
|
|
29
|
Захист проектів.
|
Проект
Визначення типу шкіри на різних ділянках обличчя та
відповідних правил догляду за шкірою
|
|
30
|
Контрольна
робота
|
||
Тема 6. Опора та
рух. (6 год.)
|
|||
31
|
Значення опорно-рухової системи, її будова та функції.. Кістки,
хрящі. З’єднання кісток.
|
Демонстрування
кісток, різних з формою, хребців;
декальцинованої та
випаленої кісток.
Лабораторні
дослідження
Вивчення
мікроскопічної будови кісткової, хрящової та м’язової
тканин.
|
|
32
|
Огляд будови скелета
|
Демонстрування
скелета людини та ссавців; скелета кінцівок людини
|
|
33
|
Функції і будова скелетних
м’язів Основні групи скелетних м’язів.
|
||
34
|
Робота м’язів. Втома м’язів
|
Лабораторні
дослідження
Дослідження розвитку втоми
при статичному і динамічному навантаженні.
Дослідження впливу ритму і навантаження на розвиток втоми.
|
|
35
|
Розвиток опорно-рухової
системи людини.
|
||
36
|
Проект (за вибором)
Гіподинамія – ворог сучасної
людини
Рухова активність - основа фізичного
здоров’я
|
||
Тема 7. Зв’язок організму людини із зовнішнім середовищем. Нервова система (7 год.) +1 р.
|
|||
37
|
Нейрон. Рефлекс. Рефлекторна
дуга.
|
Лабораторні дослідження Вивчення будови спинного
та головного мозку людини (за муляжами, моделями, пластинчастими препаратами).
|
|
38
|
Будова нервової системи.
Центральна і периферична
нервова система людини.
|
||
39
|
Спинний мозок.
|
||
40
|
Головний мозок.
|
||
41
|
Обробка
інформації в центральній нервовій системі.
|
||
42
|
Вегетативна нервова система
|
||
43
|
Профілактика захворювань
нервової системи.
|
||
44
|
Узагальнення знань по темі «Зв’язок організму людини із зовнішнім середовищем. Нервова система».
|
||
Тема 8. Зв’язок організму людини із зовнішнім середовищем.
Сенсорні системи. ( 7 год.)
|
|||
45
|
Загальна характеристика сенсорних систем. Будова аналізаторів. .
|
||
46
|
Зорова
сенсорна система. Око.
Захист зору
|
Демонстрування
розбірних моделей ока
Лабораторні дослідження
Визначення акомодації ока.
Виявлення сліпої плями на сітківці ока. |
|
47
|
Слухова сенсорна система. Вухо. Захист
слуху.
|
Демонстрування
розбірних моделей вуха
Лабораторні дослідження
Вимірювання порогу слухової чутливості.
|
|
48
|
Сенсорні системи смаку, нюху
|
||
49
|
Сенсорні системи
рівноваги, руху,
|
||
50
|
Сенсорні системи дотику,
температури, болю.
|
Лабораторні дослідження
Дослідження температурної адаптації рецепторів шкіри.
|
|
51
|
Узагальнення знань по темі «Зв’язок організму людини із
зовнішнім середовищем. Сенсорні системи.»
|
||
Тема 9. Вища нервова діяльність (7 год.)
|
|||
52
|
Поняття про вищу нервову
діяльність та її основні типи.
|
Дослідницький практикум
Визначення особистого типу вищої нервової діяльності
|
|
53
|
Інстинкти.
Умовні та безумовні рефлекси.
|
Лабораторне дослідження
Визначення реакції зіниць на світло.
|
|
54
|
Навчання
|
||
55
|
Мова.
Мислення
|
||
56
|
Свідомість.
Пам’ять.
|
Лабораторне дослідження
Дослідження різних видів пам’яті.
|
|
57
|
Сон. Біоритми.
|
||
58
|
Узагальнення по темі « Вища
нервова діяльність»
|
||
Тема 10. Регуляція функцій організму. (7 год.)
|
|||
59
|
Гомеостаз і регуляція
функцій організму.
Нервова регуляція.
Гуморальна регуляція.
|
||
60
|
Гормони. Ендокринна система.
|
||
61
|
Залози внутрішньої та
змішаної секреції.
|
||
62
|
Профілактика захворювань ендокринної системи.
|
||
63
|
Імунна система.
|
||
64
|
Імунітет. Специфічний і неспецифічний імунітет.
|
||
65
|
Імунізація. Алергія.
СНІД.
Взаємодія регуляторних
систем організму.
|
||
Тема 11.
Розмноження та розвиток людини. (4 год.)
|
|||
66
|
Будова та функції репродуктивної системи. Статеві клітини.
|
Лабораторне дослідження
Будова статевих клітин.
|
|
67
|
Запліднення.
Менструальний цикл.
|
||
68
|
Вагітність.
Ембріональний період розвитку людини. Плацента, її функції.
|
||
69
|
Постембріональний
розвиток людини.
Репродуктивне здоров’я.
|
||
Узагальнення
|
|||
70
|
Цілісність організму
людини.
|
Календарне планування уроків біології людини у 9 класі
№ п/п
|
Теми розділів та уроків
|
Дата
|
Примітка
|
1.
|
ВСТУП . Біологічні науки, що вивчають організм
людини. Значення знань про людину для збереження її здоров’я.
|
||
2.
|
Походження
людини.
|
||
3.
|
Походження
людини. Демонстрування муляжів черепа людини та людиноподібної
мавпи.
|
||
4.
|
Особливості
виду Homo sapiens. Соціальне та культурне успадкування.
|
||
5.
|
ТЕМА 1.
ОРГАНІЗМ ЛЮДИНИ ЯК БІОЛОГІЧНА СИСТЕМА. Поняття про біологічні системи. Особливості
будови клітин.
|
||
6.
|
Характеристика
тканин. Органи. Демонстрування
муляжів, мікропрепаратів тканин людини.
|
||
7.
|
Фізіологічні системи органів людини.
|
||
8.
|
Регуляторні
системи організму людини.
|
||
9.
|
ПІДСУМКОВИЙ УРОК. Тематичне оцінювання й
коригування знань учнів.
|
||
10.
|
ТЕМА 2.
ОПОРА І РУХ. Будова і
функції опорно-рухової
системи.
|
||
11.
|
Кісткова та
хрящова тканини. Лабораторна робота
№ 1. Мікроскопічна будова кісткової, хрящової та м’язової тканин. |
||
12.
|
Розвиток
кісток. Сполучення
кісток. Практична робота
№ 1. Будова суглобів, допомога при ушкодженнях опорно-рухової системи. |
||
13.
|
Будова скелета людини.
Демонстрування: скелета і торса людини
та ссавців, черепа,
скелета кінцівок, кісток, хребців, декальцинованої та випаленої
кісток;
|
||
14.
|
Будова і
функції скелетних м’язів.
|
||
15.
|
Види м’язів.
Механізм скорочення м’язів.
|
||
16.
|
Сила м’язів.
Втома м’язів. Лабораторна робота № 2. Втома при
статичному і динамічному навантаженні. Вплив ритму і навантаження на розвиток втоми.
Демонстрування: дослідів, що
ілюструють статичне та динамічне навантаження; розкривають, вплив ритму і
обсягу навантаження на ефективність роботи скелетних м’язів.
|
||
17.
|
ПІДСУМКОВИЙ УРОК. Тематичне оцінювання й
коригування знань учнів.
|
||
18.
|
ТЕМА 3. КРОВ
І ЛІМФА. Внутрішнє рідке середовище
організму людини. Склад
крові.
|
||
19.
|
Склад і функції крові.
Еритроцити. Лабораторна робота
№ 3. Мікроскопічна будова крові людини. |
||
20.
|
Групи крові.
Переливання крові.
|
||
21.
|
Склад і функції крові.
Лейкоцити.
|
||
22.
|
Захисні функції
крові.
|
||
23.
|
Імунітет. Специфічний
і неспецифічний імунітет.
|
||
24.
|
Тромбоцити.
Зсідання крові.
|
||
25.
|
ТЕМА 4.
КРОВООБІГ І ЛІМФООБІГ. Органи кровообігу: серце і судини.
|
||
26.
|
Будова і
функції серця. Демонстрування муляжів будови серця.
|
||
27.
|
Судинна
система.
|
||
28.
|
Рух крові по
судинах. Велике і мале кола кровообігу. Практична робота №
2. Вимірювання частоти серцевих скорочень і артеріального тиску.
|
||
29.
|
Регуляція
кровопостачання органів. Практична робота № 3. Реакція
серцево-судинної системи на дозоване навантаження.
|
||
30.
|
Лімфообіг та
його значення. Практична робота № 4. Вивчення
кровообігу. Зміни в тканинах при порушенні кровообігу.
|
||
31.
|
Узагальнення знань.
|
||
32.
|
Тематичне оцінювання й коригування знань учнів.
КОНТРОЛЬНА РОБОТА №1
|
||
33.
|
ТЕМА 5.
ДИХАННЯ. Значення
дихання. Будова і функції органів дихання. Демонстрування: муляжів будови легень.
|
||
34.
|
Голосовий
апарат. Дихальні рухи. Демонстрування: моделі гортані, моделі, що пояснює вдих і
видих; спірометра.
|
||
35.
|
Газообмін у
легенях і тканинах. Демонстрування: дослід з виявлення вуглекислого газу у
повітрі, що видихається; вимірювання життєвої ємності легень.
|
||
36.
|
Нейрогуморальна
регуляція дихання.
|
||
37.
|
Вплив
оточуючого середовища на дихальну систему. Профілактика захворювань органів дихання. Демонстрування: прийомів
штучного дихання.
|
||
38.
|
ПІДСУМКОВИЙ УРОК. Тематичне оцінювання й
коригування знань учнів.
|
||
39.
|
ТЕМА 6. ХАРЧУВАННЯ І ТРАВЛЕННЯ.
Енергетичні потреби організму. Типи поживних речовин.
|
||
40.
|
Харчування і
здоров’я. Практична робота № 5. Антропометричні виміри.
|
||
41.
|
Практична
робота №
6. Аналіз індивідуального харчування за добу та відповідність його
нормам.
|
||
42.
|
Будова і
функції органів травлення, травних залоз. Лабораторна робота №
4. Дія ферментів слини на крохмаль.
|
||
43.
|
Травлення у шлунку. Демонстрування моделей органів травлення
та дослідів, що виявляють дію шлункового соку на білки.
|
||
44.
|
Травлення у тонкому кишечнику.
|
||
45.
|
Функції товстого кишечнику.
|
||
46.
|
Регуляція
травлення.
|
||
47.
|
ПІДСУМКОВИЙ УРОК. Тематичне оцінювання й
коригування знань учнів.
|
||
48.
|
ТЕМА 7.
ТЕРМОРЕГУЛЯЦІЯ. Підтримка
температури тіла. Теплопродукція. Тепловіддача. Практична робота №
7. Вимірювання температури тіла в різних його ділянках (пахвова ямка,
ротовий отвір).
|
||
49.
|
Будова і
функції шкіри. Лабораторна робота № 5. Будова шкіри,
нігтя, волосини (макроскопічна і мікроскопічна).
|
||
50.
|
Роль шкіри в
терморегуляції.
|
||
51.
|
ТЕМА 8.
ВИДІЛЕННЯ. Будова і
функції сечовидільної системи. Демонстрування моделей будови
нирки ссавця, людини.
|
||
52.
|
Регуляція
кількості води в організмі.
|
||
53.
|
Роль шкіри у
виділенні продуктів життєдіяльності.
|
||
54.
|
ТЕМА 9. ЕНДОКРИННА РЕГУЛЯЦІЯ ФУНКЦІЙ
ОРГАНІЗМУ ЛЮДИНИ. Принципи
роботи ендокринної системи.
|
||
55.
|
Гормони.
|
||
56.
|
Залози внутрішньої
секреції.
|
||
57.
|
Залози
внутрішньої секреції.
|
||
58.
|
Гіпоталамо-гіпофізарна
система.
|
||
59.
|
ПІДСУМКОВИЙ УРОК. Тематичне оцінювання й
коригування знань учнів.
|
||
60.
|
ТЕМА 10.
РОЗМНОЖЕННЯ ТА РОЗВИТОК ЛЮДИНИ. Етапи онтогенезу людини.
|
||
61.
|
Формування
статевих ознак.
Генетичне визначення статі.
|
||
62.
|
Будова статевих органів.
|
||
63.
|
Розвиток
статевих клітин.
|
||
64.
|
Менструальний
цикл.
|
||
65.
|
Запліднення.
|
||
66.
|
Ембріональний
розвиток. Функції плаценти.
|
||
67.
|
Постембрiональний
розвиток людини.
|
||
68.
|
Запобігання
хворобам, що передаються
статевим шляхом, та попередження ВІЛ-інфікування.
|
||
69.
|
ПІДСУМКОВИЙ УРОК. Тематичне оцінювання й
коригування знань учнів.
|
||
70.
|
ТЕМА 11.
НЕРВОВА РЕГУЛЯЦІЯ
ФУНКЦІЙ ОРГАНІЗМУ ЛЮДИНИ. Будова нервової системи.
|
||
71.
|
Центральна і
периферична нервова система людини.
|
||
72.
|
Регуляція
рухової активності.
Спинний мозок.
|
||
73.
|
Головний мозок.
Стовбур мозку. Мозочок. Підкоркові ядра. Лабораторна робота № 6. Будова головного мозку
людини (вивчення за муляжами, моделями і пластинчастими препаратами).
|
||
74.
|
Довільні рухи і
кора головного мозку.
|
||
75.
|
Регуляція
роботи внутрішніх органів
Вегетативна (автономна) нервова система. |
||
76.
|
Симпатична та парасимпатична нервові системи, їх функції.
|
||
77.
|
Взаємодія
регуляторних систем організму.
|
||
78.
|
ПІДСУМКОВИЙ УРОК. Тематичне оцінювання й
коригування знань учнів.
|
||
79.
|
ТЕМА 12.
СПРИЙНЯТТЯ ІНФОРМАЦІЇ НЕРВОВОЮ СИСТЕМОЮ. СЕНСОРНІ СИСТЕМИ. Зв’язок організму людини із зовнішнім
середовищем. Загальна характеристика сенсорних систем. Будова аналізаторів.
|
||
80.
|
Зорова сенсорна
система. Демонстрування
розбірних моделей ока. Лабораторна робота № 7. Визначення
акомодації ока, реакції зіниць на світло.
|
||
81.
|
Зорова сенсорна
система. Лабораторна
робота № 8. Виявлення сліпої плями на сітківці ока.
|
||
82.
|
Слухова сенсорна система. Демонстрування розбірних моделей вуха.
Лабораторна робота № 9. Вимірювання порогу слухової
чутливості.
|
||
83.
|
Сенсорні системи смаку, нюху.
|
||
84.
|
Сенсорні системи рівноваги, руху.
|
||
85.
|
Сенсорні системи дотику, температури, болю.
|
||
86.
|
ПІДСУМКОВИЙ УРОК. Тематичне оцінювання й
коригування знань учнів.
|
||
87.
|
ТЕМА 1. ФОРМУВАННЯ ПОВЕДІНКИ І ПСИХІКИ ЛЮДИНИ. Ретикулярна формація мозку і рівні сприйняття інформації.
|
||
88.
|
Сон.
|
||
89.
|
Біоритми.
|
||
90.
|
Структура інстинктивної поведінки.
|
||
91.
|
Структура інстинктивної поведінки,
її модифікації. Лабораторна робота № 10. Безумовні й умовні
рефлекси людини.
|
||
92.
|
Види навчання.
|
||
93.
|
Пам’ять.
|
||
94.
|
Види пам’яті. Практична
робота № 8. Дослідження різних видів пам’яті.
|
||
95.
|
Набута
поведінка.
|
||
96.
|
ПІДСУМКОВИЙ УРОК. Тематичне оцінювання й
коригування знань учнів.
|
||
97.
|
ТЕМА 2.
МИСЛЕННЯ І СВІДОМІСТЬ. Мислення і кора великих півкуль головного мозку.
|
||
98.
|
Функціональна
асиметрія мозку.
|
||
99.
|
Мова.
|
||
100.
|
Індивідуальні
особливості поведінки людини.
|
||
101.
|
Практична
робота № 9. Визначення
типу темпераменту.
|
||
102.
|
Характер
людини. Практична робота № 10. Виявлення професійних
схильностей.
|
||
103.
|
Свідомість.
|
||
104.
|
Узагальнення знань.
|
||
105.
|
Тематичне оцінювання й коригування знань учнів.
КОНТРОЛЬНА РОБОТА №2
|
Календарне планування 7-й клас
(Усього 52 години, 1,5 год на
тиждень, із них 5 год — резервних)
Номер уроку
|
Дата
|
Теми розділів та уроків
|
Лабораторні роботи, дослідження, демонстрації, проекти
|
Примітка
|
Вступ (3 години)
|
||||
|
Хімія — природнича наука. Речовини та їх перетворення у
навколишньому світі.
|
|||
|
Короткі
відомості з історії хімії.
|
Навчальний проект
1. Хімічні
знання в різні епохи.
|
||
|
Правила
поведінки учнів у хімічному кабінеті. Ознайомлення з обладнанням кабінету
хімії та лабораторним посудом.
|
Демонстрації:
Взаємодія харчової соди (натрій гідрогенкарбонату) з оцтом (водним розчином етанової кислоти).
Зміна
забарвлення індикаторів у різних середовищах.
Практична робота №1 . Правила безпеки під час роботи в хімічному
кабінеті. Прийоми поводження з лабораторним посудом, штативом і нагрівними
приладами. Будова полум’я.
|
||
Початкові хімічні поняття (21 година) + 4 р.
|
||||
|
Фізичні тіла. Матеріали.
Речовини.
|
|||
|
Молекули. Атоми.
|
|||
|
Як вивчають речовини.
Спостереження й експеримент у хімії.
|
Демонстрації:
Хімічні реакції, що супроводжуються виділенням газу, випаданням осаду, зміною забарвлення, появою запаху, тепловим ефектом. |
||
|
Фiзичні властивості речовин.
|
Лабораторний
дослід Ознайомлення з фізичними властивостями речовин. Опис спостережень.
Формулювання висновків.
|
||
|
Чисті речовини і суміші (однорідні, неоднорідні).
Способи розділення сумішей.
|
|||
|
Домашній експеримент:
Очищення води від накипу фільтруванням після її кип’ятіння.
Практична робота Розділення неоднорідної суміші.
|
|||
|
Атом, його склад.
|
|||
|
Хімічні елементи, їхні назви і символи.
|
|||
|
Ознайомлення з періодичною системою хімічних елементів
Д.І. Менделєєва.
|
Демонстрації:
Періодична система хімічних елементів Д.І.
Менделєєва.
|
||
|
Хімічні формули речовин.
|
|||
|
Маса атома. Атомна одиниця маси. Відносні атомні маси хімічних елементів.
|
|||
|
Контроль знань учнів.
|
|||
|
Відносна молекулярна маса, її обчислення за
хімічною формулою.
|
Розрахункові задачі:
Обчислення відносної молекулярної маси речовини за її формулою. |
||
|
Масова частка елемента в складній речовині.
|
|||
|
Розрахункові задачі:
Обчислення
масової частки елемента в складній речовині.
|
|||
|
Складання формул речовин за масовою часткою елементів у
речовині
|
|||
|
Багатоманітність речовин. Прості та складні речовини.
Метали й неметали. Металічні та неметалічні елементи.
|
Демонстрації:
Зразки металів і неметалів. Лабораторний
дослід Ознайомлення
зі зразками простих і складних речовин.
|
||
|
Валентність хімічних елементів. Визначення валентності
елементів за формулами бінарних сполук.
|
|||
|
Складання формул бінарних сполук за валентністю елементів.
|
|||
|
Фізичні та хімічні явища.
Хімічні реакції та явища, що їх супроводжують. Хімічні властивості речовин.
|
Домашній експеримент:
Взаємодія харчової соди з соком квашеної капусти, лимонною кислотою,
кефіром.
Лабораторний дослід Проведення хімічних реакцій
|
||
|
Практична робота Дослідження фізичних і хімічних явищ.
Захист проектів
|
|||
|
Виконання проектів
|
Навчальні проекти
Хімічні явища в природному
довкіллі
Хімічні явища в побуті
Використання
хімічних явищ у художній творчості й народних ремеслах
Речовини і хімічні явища в
літературних творах і народній творчості
|
||
|
Розв’язування задач і
вправ.
|
|||
|
Узагальнюючий
урок з теми «Вступ. Початкові хімічні поняття»
|
|||
|
Контрольна
робота № 1 з теми: «Початкові хімічні поняття»
|
|||
Кисень (13 годин)
|
||||
|
Повітря, його склад.
|
|||
|
Оксиген. Поширеність Оксигену в природі. Кисень, склад його молекули,
поширеність у природі. Фізичні властивості кисню.
|
|||
|
Закон збереження маси речовин під час хімічних реакцій.
|
|||
|
Схема хімічної реакції. Хімічні рівняння.
|
Демонстрації:
Дослід, що ілюструє закон збереження маси речовин. |
||
|
Розв’язування
вправ
|
|||
|
Добування кисню в лабораторії та промисловості. Реакція розкладу. Поняття
про каталізатор. Способи збирання кисню. Доведення наявності кисню.
|
Демонстрації:
Добування кисню з гідроген пероксиду.
Збирання кисню витісненням повітря та витісненням води.
Доведення
наявності кисню.
|
||
|
Практична робота Добування кисню з гідроген пероксиду, збирання, доведення його
наявності.
|
|||
|
Хімічні властивості кисню:
взаємодія з простими речовинами (вуглець, водень, сірка, магній, залізо,
мідь). Реакція сполучення.
|
Демонстрації:
Спалювання
простих і складних речовин. Взаємодія кисню зі складними речовинами (повне
окиснення метану, гідроген сульфіду, глюкози).
|
||
|
Поняття про оксиди, окиснення (горіння, повільне окиснення, дихання).
|
|||
|
Умови виникнення
та припинення горіння. Маркування небезпечних речовин.
|
Демонстрації:
Маркування
небезпечних речовин.
|
||
|
Колообіг Оксигену в природі. Озон. Проблема чистого
повітря. Застосування та біологічна роль кисню.
|
|||
|
Захист проектів
|
Навчальні
проекти
Проблема забруднення
повітря та шляхи розв’язування її
Дослідження зміни концентрації вуглекислого газу у класній
кімнаті під час занять
|
||
|
Узагальнюючий
урок з теми «Кисень»
|
|||
Вода (10 годин) + 1 р.
|
||||
|
Вода, склад її молекули, поширеність у природі, фізичні
властивості.
|
Навчальні
проекти
Дослідження фізичних і хімічних властивостей води
|
||
|
Вода – розчинник. Розчин і його компоненти: розчинник,
розчинена речовина.
|
Домашній експеримент:
Вирощування кристалів
|
||
|
Кількісний склад розчину. Масова частка розчиненої
речовини. Виготовлення розчину.
|
Демонстрації:
Виготовлення розчинів. Домашній
експеримент:
Виготовлення
водного розчину кухонної солі.
Лабораторний дослід Виготовлення водних розчинів із заданими
масовими частками розчинених речовин.
|
||
|
Розрахункові задачі Обчислення масової частки і маси розчиненої речовини в розчині.
|
|||
|
Розв’язування задач і вправ
|
|||
|
Взаємодія води з
оксидами. Поняття про гідрати оксидів: кислоти й основи. Поняття про
індикатори.
|
Демонстрації:
Взаємодія кальцій оксиду з водою. Дія водного розчину
добутої речовини на індикатори.
Взаємодія фосфор(V)
оксиду з водою. Дія водного розчину добутої речовини на індикатори.
Лабораторний дослід Випробування
водних розчинів кислот і лугів індикаторами.
|
||
|
Значення води і
водних розчинів у природі та житті людини. Кислотні дощі.
|
|||
|
Проблема чистої
води. Охорона водойм від забруднення. Очищення води на водоочисних станціях
та в домашніх умовах.
|
Домашній експеримент:
Очищення води кип’ятінням
і за допомогою побутового фільтру
|
||
|
Захист проектів
|
Навчальні
проекти
Проблема збереження чистоти
водойм
Дослідження якості води з різних джерел
Дослідження фізичних і хімічних властивостей води
Способи
очищення води в побуті
|
||
|
Узагальнюючий
урок з теми «Вода»
|
|||
|
Контрольна
робота № 2
|
Календарно-тематичне планування уроків хімії для 8 класу
70 годин, 2 години на
тиждень, 10 год - резервні
№
з/п
|
Дата
|
Тема уроку
|
Демонстрації,
лабораторні досліди,
проекти
|
Примітки
|
Повторення основних питань
курсу хімії 7 класу (3 год) + 1 р.
|
||||
1.
|
Найважливіші
хімічні поняття.
Прості
й складні речовини (кисень, вода). Реакція розкладу, сполучення.
|
|||
2.
|
Відносна молекулярна маса, її
обчислення за хімічною формулою.
|
|||
3.
|
Масова частка елемента в
складній речовині.
Масова частка розчиненої речовини
|
|||
4.
|
Тестовий
контроль знань
|
|||
Тема 1. Періодичний закон і періодична система хімічних
елементів. Будова атома
( 14 год) + 3 р.
|
||||
5.
|
Короткі
історичні відомості про спроби класифікації хімічних елементів.
|
Навчальний проект:
1. З історії відкриття періодичної системи хімічних елементів.
|
||
6.
|
Поняття про лужні, інертні елементи, галогени.
|
|||
7.
|
Періодичний закон Д.І.Менделєєва
|
|||
8.
|
Структура періодичної системи
хімічних елементів.
|
Демонстрації:
1. Періодична система хімічних елементів Д. І.
Менделєєва (довга і коротка форми).
|
||
9.
|
Узагальнення знань про періодичну систему.
|
Навчальний проект:
2. Форми періодичної системи хімічних елементів
|
||
10.
|
Будова атома. Склад атомних ядер (протони і
нейтрони). Протонне число. Нуклонне число.
|
Демонстрації:
2. Моделі атомів.
|
||
11.
|
Ізотопи. Нуклід. Сучасне формулювання періодичного закону.
|
|||
12.
|
Розв’язування задач на визначення хімічних
елементів за положенням у періодичній системі, встановлення складу нуклідів.
|
|||
13.
|
Будова
електронних оболонок атомів хімічних елементів № 1-20.
|
|||
14.
|
Стан електронів в атомі. Електронні орбіталі.
|
Демонстрації:
3. Форми електронних орбіталей
|
||
15.
|
Енергетичні
рівні та підрівні; їх заповнення електронами в атомах хімічних елементів № 1-20.
|
|||
16.
|
Електронні
та графічні електронні формули атомів хімічних елементів № 1-20. Поняття про радіус атома.
|
|||
17.
|
Періодична система хімічних
елементів з позиції теорії будови атома.
|
|||
18.
|
Характеристика хімічних елементів
№ 1-20 за
їхнім місцем у періодичній системі та будовою атома.
|
|||
19.
|
Розв’язування задач з теми «Періодичний закон і
періодична система хімічних елементів».
|
|||
20.
|
Значення періодичного закону.
|
|||
21.
|
Тестовий
контроль знань
|
|||
Тема 2. Хімічний зв’язок і будова речовини (9 год)
+ 3 р.
|
||||
22.
|
Природа хімічного зв’язку. Електронегативність
елементів.
|
|||
23.
|
Ковалентний зв'язок, його
утворення.
|
|||
24.
|
Полярний і неполярний ковалентний
зв’язок. Електронні формули молекул.
|
|||
25.
|
Йони. Йонний зв’язок, його
утворення.
|
|||
26.
|
Ступінь окиснення. Визначення
ступеня окиснення елемента за хімічною формулою сполуки.
|
|||
27.
|
Складання формули сполуки за
відомими ступенями окиснення елементів.
|
|||
28.
|
Складання формули сполуки за
відомими ступенями окиснення елементів.
|
|||
29.
|
Кристалічні ґратки. Атомні,
молекулярні та йонні кристали.
|
Демонстрації:
4.
Кристалічні ґратки різних типів.
5.
Речовини атомної, молекулярної та йонної будови.
6.
Фізичні властивості речовин атомної, молекулярної та йонної будови.
Домашній
експеримент:
1. Дослідження фізичних
властивостей речовин з різними типами кристалічних ґраток: води, кухонної
солі, піску.
|
||
30.
|
Залежність
фізичних властивостей речовин від типів кристалічних
ґраток.
|
Лабораторний дослід 1. Ознайомлення з фізичними властивостями речовин атомної,
молекулярної та йонної будови.
|
||
31.
|
Виконання
проектів
|
Навчальний проект:
3. Залежність фізичних властивостей речовин від
типів кристалічних ґраток.
|
||
32.
|
Узагальнення
вивченого по темі «Хімічний зв’язок і будова речовини»
|
|||
33.
|
Тестовий
контроль знань
|
|||
Тема 3. Кількість речовини. Розрахунки за хімічними
формулами ( 9 год) + 1 р
|
||||
34.
|
Кількість речовини. Моль – одиниця кількості
речовини. Число Авогадро.
|
|||
35.
|
Розрахункові задачі
Обчислення числа частинок
(атомів, молекул, йонів) у певній кількості речовини, масі, об’ємі.
|
|||
36.
|
Молярна маса.
|
|||
37.
|
Розрахункові задачі
Обчислення за хімічною формулою
маси даної кількості речовини і кількості речовини за відомою масою.
|
|||
38.
|
Закон Авогадро. Молярний об’єм газів
|
|||
39.
|
Розрахункові задачі
Обчислення об’єму певної маси або
кількості речовини відомого газу за нормальних умов.
|
|||
40.
|
Відносна густина газів
|
|||
41.
|
Розрахункові задачі
Обчислення з використанням
відносної густини газів
|
|||
42.
|
Урок узагальнення знань з теми «Кількість речовини. Розрахунки за хімічними
формулами»
|
|||
43.
|
Тестовий контроль знань
|
|||
Тема 4. Основні класи
неорганічних сполук (25 год) + 2 р
|
||||
44.
|
Класифікація
неорганічних сполук, їхні склад і номенклатура.
|
|||
45.
|
Фізичні властивості оксидів.
|
Демонстрації:
7. Зразки
оксидів.
|
||
46.
|
Хімічні властивості оснόвних,
кислотних та амфотерних оксидів: взаємодія з водою, кислотами, лугами, іншими
оксидами.
|
Демонстрації:
8. Взаємодія кислотних і основних оксидів з водою.
|
||
47.
|
Розрахунки за хімічними рівняннями маси, об'єму, кількості
речовини реагентів та продуктів реакцій.
|
|||
48.
|
Фізичні властивості основ.
|
Демонстрації:
9. Зразки
основ.
|
||
49.
|
Хімічні
властивості лугів: дія на індикатори, взаємодія з кислотами, кислотними оксидами,
солями. Реакція
нейтралізації. Заходи безпеки під час роботи з лугами.
|
Лабораторні
досліди 2-3. Дія
водних розчинів лугів на індикатори. Взаємодія лугів з кислотами в розчині.
Демонстрації:
10. Хімічні властивості лугів.
11. Таблиця розчинності кислот, основ, амфотерних
гідроксидів та солей.
|
||
50.
|
Хімічні
властивості нерозчинних основ: взаємодія з кислотами і розкладання внаслідок
нагрівання.
|
Демонстрації:
12. Добування і хімічні властивості нерозчинних
основ.
|
||
51.
|
Фізичні властивості кислот.
|
Демонстрації:
13. Зразки
кислот.
|
||
52.
|
Хімічні
властивості кислот: дія на індикатори, взаємодія з металами, Ряд активності
металів.
|
Лабораторні досліди 4-5. Дія водних розчинів кислот на індикатори. Взаємодія хлоридної
кислоти з металами.
|
||
53.
|
Хімічні
властивості кислот: взаємодія з основними оксидами, основами, солями. Реакції заміщення й обміну. Заходи
безпеки під час роботи з кислотами.
|
Демонстрації:
14. Хімічні
властивості кислот.
|
||
54.
|
Розв’язування
розрахункових задач.
|
|||
55.
|
Тестовий
контроль знань.
|
|||
56.
|
Хімічні
властивості амфотерних гідроксидів (Алюмінію, Цинку): взаємодія з кислотами,
лугами (в розчині, при сплавлянні).
|
Демонстрації:
15.
Доведення амфотерності цинк гідроксиду.
|
||
57.
|
Фізичні властивості середніх солей.
|
Демонстрації:
16. Зразки солей.
|
||
58.
|
Хімічні властивості середніх солей:
взаємодія з металами, кислотами, лугами, іншими солями.
|
Демонстрації:
17. Хімічні властивості солей.
|
||
59.
|
Хімічні властивості солей.
Узагальнення.
|
Лабораторні
досліди 6-8. Взаємодія металів із солями у водному розчині. Взаємодія солей
з лугами у водному розчині. Реакція обміну між солями в розчині.
|
||
60
|
Виконання проектів
|
Навчальний проект:
4. Вирощування кристалів солей.
5. Хімічний склад і використання мінералів.
|
||
61.
|
Практична
робота №1. Дослідження властивостей основних класів
неорганічних сполук.
|
|||
62.
|
Загальні
способи добування оксидів.
|
|||
63.
|
Загальні способи добування кислот, основ і середніх солей.
|
|||
64.
|
Генетичні зв’язки між основними класами неорганічних сполук.
|
Лабораторний
дослід 9. Розв’язування експериментальних
задач.
Демонстрації:
18. Взаємодія кальцій оксиду з водою, дослідження
добутого розчину індикатором, пропускання вуглекислого газу крізь розчин.
19. Спалювання фосфору, розчинення добутого фосфор(\/) оксиду у теплій
воді, дослідження розчину індикатором і нейтралізація лугом.
|
||
65.
|
Практична робота № 2.
Розв’язування експериментальних задач.
|
|||
66.
|
Використання
оксидів, кислот, основ і середніх солей.
|
Домашній
експеримент:
2. Дія на сік буряка лимонного соку,
розчину харчової соди, мильного розчину.
Навчальний проект:
6.
Сполуки основних класів у будівництві й побуті.
|
||
67.
|
Вплив
на довкілля.
|
Навчальний проект:
7.
Вплив хімічних сполук на довкілля і здоров’я людини.
|
||
68.
|
Розв’язування розрахункових задач.
|
|||
69.
|
Тестовий
контроль знань
|
|||
70.
|
Узагальнення знань про хімічні властивості
неорганічних сполук.
|
Календарне планування 9-й клас
№ п/п
|
Теми розділів та уроків
|
Дата
|
Примітка
|
1.
|
ПОВТОРЕННЯ ОСНОВНИХ ПИТАНЬ
КУРСУ ХІМІЇ 8 КЛАСУ. Склад і властивості основних класів неорганічних
сполук.
|
||
2.
|
Хімічний зв’язок і будова речовин.
|
||
3.
|
ТЕМА 1. РОЗЧИНИ . Значення розчинів у
природі та житті людини. Поняття про дисперсні системи, колоїдні та істинні
розчини. Розчин і його компоненти: розчинник, розчинена речовина.
|
||
4.
|
Вода як розчинник. Будова молекули води, поняття про водневий зв’язок.
|
||
5.
|
Розчинність, її залежність від різних чинників.
|
||
6.
|
Насичені й ненасичені розчини. Теплові явища, що супроводжують розчинення
речовин. Фізико-хiмічна суть процесу розчинення. Поняття про кристалогідрати.
Демонстрація:
1. Теплові явища під час розчинення (розчинення амоній нітрату і
концентрованої сульфатної кислоти у воді).
|
||
7.
|
Кількісний склад розчину. Масова частка розчиненої речовини.
|
||
8.
|
Розрахункові задачі: 1. Обчислення масової частки і маси розчиненої речовини в
розчині. Виготовлення розчину. Демонстрація: 2. Виготовлення
розчину.
|
||
9.
|
Практична робота №1. Приготування розчину солі з
певною масовою часткою розчиненої речовини.
|
||
10.
|
ПІДСУМКОВИЙ УРОК. Проміжне
оцінювання й коригування знань учнів.
|
||
11.
|
Електролітична дисоціація. Електроліти та неелектроліти. Демонстрація:
3. Дослідження речовин та їх розчинів на електричну провідність
(кристалічний натрій хлорид, дистильована вода, розчин натрій хлориду,
кристалічний цукор, розчин цукру, хлоридна кислота).
|
||
12.
|
Електролітична дисоціація кислот, основ, солей у водних розчинах.
|
||
13.
|
Електролітична дисоціація кислот, основ, солей у водних розчинах. Лабораторний
дослід №1. Виявлення йонів Гідрогену та гідроксид-іонів у
розчині.
|
||
14.
|
Ступінь дисоціації. Сильні й слабкі електроліти.
|
||
15.
|
Реакції обміну між розчинами електролітів, умови їх перебігу. Демонстрація:
4. Реакції обміну між розчинами електролітів. Лабораторний дослід №2.
Реакції обміну в розчинах електролітів з випаданням осаду. Лабораторний
дослід №3. Реакції обміну в розчинах електролітів з виділенням
газу. Лабораторний дослід №4. Реакції обміну в розчинах електролітів
з утворенням води.
|
||
16.
|
Практична робота №2. Реакції йонного обміну
в розчинах електролітів.
|
||
17.
|
Йонні рівняння.
|
||
18.
|
Практична робота №3. Розв’язування
експериментальних задач.
|
||
19.
|
ПІДСУМКОВИЙ УРОК. Тематичне
оцінювання й коригування знань учнів.
|
||
20.
|
ТЕМА 2. ХІМІЧНІ РЕАКЦІЇ. Класифікація хімічних
реакцій за різними ознаками.
|
||
21.
|
Реакції сполучення, розкладу, заміщення, обміну. Демонстрація: 6.
Реакції розкладу, сполучення, заміщення, обміну, екзо- та ендотермічні
реакції.
|
||
22.
|
Оборотні й необоротні реакції.
|
||
23.
|
Окисно-відновні реакції, їхнє значення. Процеси окиснення, відновлення,
окисники, відновники.
|
||
24.
|
Складання рівнянь найпростіших окисно-відновних реакцій, добір
коефiцієнтів.
|
||
25.
|
Складання рівнянь найпростіших окисно-відновних реакцій, добір
коефiцієнтів.
|
||
26.
|
Тепловий ефект реакції. Екзотермічні та ендотермічні реакції.
Термохімічне рівняння.
|
||
27.
|
Швидкість хімічної реакції, залежність швидкості реакції від різних
чинників. Демонстрація: 5. Залежність швидкості реакції металів (цинк,
магній, залiзо) з хлоридною кислотою від природи металу та концентрації
кислоти.
|
||
28.
|
Залежність швидкості реакції від різних чинників. Лабораторний дослід №5.
Вплив площі поверхні контакту реагентів, концентрації й температури на
швидкість реакції цинку з хлоридною кислотою.
|
||
29.
|
Розв’язування розрахункових задач різних типів.
|
||
30.
|
Узагальнення знань.
|
||
31.
|
Тематичне оцінювання й
коригування знань учнів. КОНТРОЛЬНА РОБОТА №1
|
||
32.
|
ТЕМА 3. НАЙВАЖЛИВІШІ ОРГАНІЧНІ
СПОЛУКИ. Спільні й відмінні ознаки
органічних і неорганічних сполук.
|
||
33.
|
Особливості будови атома Карбону в основному і збудженому станах.
Утворення ковалентних зв’язків між атомами Карбону.
|
||
34.
|
Структурні формули органічних речовин. Демонстрація: 7. Моделі
молекул вуглеводнів.
|
||
35.
|
Метан. Молекулярна, електронна і структурна формули метану, поширення у
природі. Гомологи метану.
|
||
36.
|
Молекулярні та структурні формули, назви. Моделі молекул. Значення
моделювання в хімії. Фізичні властивості гомологів метану. Лабораторний
дослід №6. Виготовлення моделей молекул вуглеводнів.
|
||
37.
|
Етилен і ацетилен. Молекулярні, електронні та структурні формули, фізичні
властивості.
|
||
38.
|
Хімічні властивості вуглеводнів: відношення до розчинів кислот, лугів,
калій перманганату; реакції повного окиснення. Демонстрація: 8.
Горіння парафіну, визначення його якісного складу за продуктами згоряння. Демонстрація:
9. Добування й горіння етилену. Демонстрація: 10. Добування й
горіння ацетилену.
|
||
39.
|
Хімічні властивості вуглеводнів: реакції заміщення, приєднання водню і
галогенів. Демонстрація: 11. Відношення насичених вуглеводнів до
розчинів кислот, лугів, калій перманганату. Демонстрація: 12.
Відношення ненасичених вуглеводнів до розчину калій перманганату, бромної
води.
|
||
40.
|
Відношення об’ємів газів у хімічних реакціях. Розрахункові
задачі: 2. Обчислення об’ємних відношень газів за хімічними рівняннями.
Застосування вуглеводнів.
|
||
41.
|
Поняття про полімери на прикладі поліетилену. Застосування поліетилену. Демонстрація:
13. Виявлення властивостей поліетилену: відношення до нагрівання,
розчинів кислот, лугів, калій перманганату. Лабораторний дослід №7.
Ознайомлення зі зразками виробів із поліетилену.
|
||
42.
|
ПІДСУМКОВИЙ УРОК. Проміжне
оцінювання й коригування знань учнів.
|
||
43.
|
Метанол, етанол, гліцерин, їхні молекулярні, електронні та структурні
формули, фізичні властивості. Функціональна гідроксильна група.
|
||
44.
|
Хімічні властивості: повне окиснення, взаємодія з натрієм. Демонстрація:
14. Взаємодія етанолу з натрієм. Демонстрація: 15. Взаємодія
гліцерину з натрієм. Лабораторний дослід №8.
Досліди з гліцерином: розчинність у воді, взаємодія з купрум(ІІ) гідроксидом.
|
||
45.
|
Застосування метанолу, етанолу, глiцерину. Отруйність спиртів, їх згубна
дія на організм людини.
|
||
46.
|
Оцтова кислота, її молекулярна та структурна формули, фізичні властивості.
Функціональна карбоксильна група.
|
||
47.
|
Хімічні властивості: електролiтична дисоціація, взаємодія з індикаторами,
металами, лугами, солями, спиртами. Лабораторний дослід №9. Дія
оцтової кислоти на індикатори.
|
||
48.
|
Хімічні властивості: електролiтична дисоціація, взаємодія з індикаторами,
металами, лугами, солями, спиртами. Лабораторний дослід №10.
Взаємодія оцтової кислоти з металами, лугами,
солями.
|
||
49.
|
Практична робота №4. Властивості оцтової
кислоти.
|
||
50.
|
Застосування оцтової кислоти. Поняття про вищі (насичені й ненасичені)
карбонові кислоти.
|
||
51.
|
ПІДСУМКОВИЙ УРОК. Проміжне
оцінювання й коригування знань учнів.
|
||
52.
|
Жири. Склад жирів, їх утворення. Гідроліз та гідрування жирів.
|
||
53.
|
Жири у природі. Біологічна роль жирів.
|
||
54.
|
Вуглеводи: глюкоза, сахароза, крохмаль, целюлоза.
Молекулярні формули, поширення в природі. |
||
55.
|
Полiмерна будова крохмалю й целюлози. Реакції їх гідролізу. Лабораторний
дослід №11. Взаємодія глюкози з купрум(ІІ) гідроксидом. Лабораторний
дослід №12. Відношення крохмалю до води (розчинність, утворення
клейстеру). Лабораторний дослід №13. Взаємодія крохмалю з йодом.
|
||
56.
|
Застосування вуглеводів, їхня біологічна роль. Загальна схема виробництва
цукру.
|
||
57.
|
Амінооцтова кислота, її молекулярна та структурна формули, фізичні
властивості.
|
||
58.
|
Функціональні амiно- та карбоксильна групи. Амфотерні властивості,
утворення пептидів. Демонстрація: 16. Зразки
амінокислот.
|
||
59.
|
Білки: склад і будова.
|
||
60.
|
Гідроліз, денатурація, кольорові реакції білків. Біологічна роль
амінокислот і білків. Демонстрація: 17. Розчинення й
осадження білків. Демонстрація: 18. Денатурація білків. Лабораторний дослід №14.
Кольорові реакції білків.
|
||
61.
|
Нуклеїнові кислоти: склад і будова (у загальному вигляді). Біологічна
роль нуклеїнових кислот.
|
||
62.
|
Природні й синтетичні органічні сполуки. Значення продуктів органічної
хімії.
|
||
63.
|
Практична робота №5. Розв’язування
експериментальних задач.
|
||
64.
|
Узагальнення знань.
|
||
65.
|
Тематичне оцінювання й
коригування знань учнів. КОНТРОЛЬНА РОБОТА №2
|
||
66.
|
ТЕМА 4. УЗАГАЛЬНЕННЯ ЗНАНЬ З
ХІМІЇ . Місце хімії серед наук про природу.
|
||
67.
|
Роль хімічних знань у пізнанні природи.
|
||
68.
|
Значення хімічних процесів у природі.
|
||
69.
|
Роль хімії в житті суспільства.
|
||
70.
|
УЗАГАЛЬНЮЮЧИЙ УРОК. Тематичне
оцінювання й коригування знань учнів. ЗАХИСТ ТВОРЧИХ РОБІТ.
|
Немає коментарів:
Дописати коментар