Календарно-тематичне планування 2016-2017 н.р.

Календарне планування уроків біології людини у 8 класі
(70 годин – 2 години на тиждень, із них 4 години – резервних)
п/п
Теми уроків
Лабораторні роботи,дослідження,проекти
Дата

Вступ (4 год.)
1
Організм людини як біологічна система. Різноманітність клітин організму людини
.


2
. Тканини. Органи. Фізіологічні системи

Лабораторне дослідження:
ознайомлення з препаратами  тканин людини.

3
Регуляторні системи організму людини.


4
Біосоціальна природа людини. Значення знань про людину для збереження її здоров’я.



Тема 1.  Обмін речовин та перетворення енергії в організмі людини. (3год.)
5
Обмін речовин та перетворення енергії в організмі людини – основна властивість живого.
Дослідницький практикум
Самоспостереження за співвідношенням ваги і росту тіла.

6
Їжа та її компоненти.
Склад харчових продуктів.
.

7
Значення компонентів харчових продуктів.
Харчові добавки та їх значення.
Харчові та енергетичні потреби людини.
Проект
Збалансоване харчування.

Тема 2. Обмін речовин та травлення. (5 год.) +1 р
8
Харчування та обмін речовин. Огляд будови травної системи.


9
Огляд будови травної системи.

Лабораторні дослідження
Будова зуба (за муляжами, моделями)
Дослідницький практикум
№2Дія ферментів слини на крохмаль.

10
Процес травлення.


11
Процес травлення.


12
Регуляція травлення.
Харчові розлади та їх запобігання.
.

13
Узагальнення знань по темі «Обмін речовин та перетворення енергії в організмі людини» та  «Обмін речовин та травлення»


Тема 3. Дихання (4 год.) +1р
14
Значення дихання.   Система органів дихання.


15
Газообмін у легенях і тканинах.

Демонстрування
муляжів  легень, моделі гортані;
моделі, що пояснює вдих і видих

16
Дихальні рухи.
Нейрогуморальна регуляція дихальних рухів.

Демонстрування
досліду з виявлення вуглекислого газу у повітрі, що видихається;
спірометра;
вимірювання життєвої ємності легень

17
Профілактика захворювань дихальної системи.


18
Узагальнення по темі « Дихання»


Тема 4. Транспорт  речовин (7 год.)
19
Внутрішнє середовище організму.

Практична робота
Мікроскопічна будова крові людини.

20
Кров, її склад та функції. Лімфа.

вимірювання   артеріального тиску.

21
Зсідання крові. Групи крові та переливання крові.


22
Система кровообігу.
Серце: будова та функції. Робота серця

Демонстрування
муляжів серця, кровоносних судин

23
Будова та функції кровоносних судин. Рух крові
Лабораторні дослідження:
вимірювання частоти серцевих скорочень
Демонстрування
вимірювання   артеріального тиску.

24
Серцево-судинні хвороби та їх профілактика.

Дослідницький практикум
Самоспостереження за частотою серцевих скорочень упродовж доби, тижня.

25
Узагальнення по темі « Транспорт речовин»


Тема 5. Виділення. Терморегуляція (4 год.) + 1 р.
26
Виділення - важливий етап обміну речовин. 
Будова і функції сечовидільної системи.


27
Захворювання нирок та їх профілактика.
Демонстрування
моделей нирки

28
Значення і будова шкіри. Терморегуляція.

Демонстрування
моделей будови шкіри
Лабораторна робота Вивчення будови шкіри у зв’язку з її функціями 

29
Захист проектів.
Проект
Визначення типу шкіри на різних ділянках обличчя та відповідних правил догляду за шкірою 

30
Контрольна робота


Тема 6. Опора та рух. (6 год.)
31
Значення   опорно-рухової системи, її будова та функції.. Кістки, хрящі. З’єднання кісток.

Демонстрування
кісток, різних з формою, хребців;
декальцинованої та випаленої кісток.
Лабораторні дослідження
Вивчення мікроскопічної будови кісткової, хрящової та м’язової тканин.

32
Огляд будови скелета
Демонстрування
скелета людини та ссавців;     скелета кінцівок людини

33
Функції і будова скелетних м’язів Основні групи скелетних м’язів.


34
Робота м’язів.   Втома м’язів
Лабораторні дослідження
Дослідження розвитку втоми при статичному і динамічному навантаженні.
 Дослідження впливу ритму і навантаження на розвиток втоми.

35
Розвиток опорно-рухової системи людини.


36
Проект (за вибором)
Гіподинамія – ворог сучасної людини
Рухова активність - основа фізичного здоров’я


Тема 7. Зв’язок організму людини із зовнішнім середовищем. Нервова система (7 год.) +1 р.
37
Нейрон. Рефлекс. Рефлекторна дуга.

Лабораторні дослідження Вивчення будови спинного та головного мозку людини (за муляжами, моделями,   пластинчастими препаратами).

38
Будова нервової системи.
Центральна і периферична нервова система людини.


39
Спинний мозок.


40
Головний мозок.


41
Обробка інформації в центральній нервовій системі.


42
Вегетативна нервова система


43
Профілактика захворювань нервової системи.


44
Узагальнення знань по темі «Зв’язок організму людини із зовнішнім середовищем. Нервова система».



Тема 8. Зв’язок організму людини із зовнішнім середовищем. Сенсорні системи. ( 7 год.)
45
Загальна характеристика сенсорних систем. Будова аналізаторів. .


46
Зорова сенсорна система. Око. Захист зору
Демонстрування
розбірних моделей ока
Лабораторні дослідження
Визначення акомодації ока.
Виявлення сліпої плями на сітківці ока.

47
Слухова сенсорна система. Вухо. Захист слуху. 

Демонстрування
розбірних моделей вуха
Лабораторні дослідження
Вимірювання порогу слухової чутливості.

48
Сенсорні системи смаку, нюху


49
Сенсорні системи рівноваги, руху,


50
Сенсорні системи дотику, температури, болю.
Лабораторні дослідження
Дослідження температурної адаптації рецепторів шкіри.

51
Узагальнення знань по темі «Зв’язок організму людини із зовнішнім середовищем. Сенсорні системи


Тема 9.  Вища нервова діяльність (7 год.)
52
Поняття про вищу нервову діяльність та її основні типи.

Дослідницький практикум
Визначення особистого типу вищої нервової діяльності

53
Інстинкти.
Умовні та безумовні рефлекси.

Лабораторне дослідження
Визначення реакції зіниць на світло.  

54
Навчання


55
Мова. Мислення


56
Свідомість. Пам’ять.
Лабораторне дослідження
Дослідження різних видів пам’яті.

57
Сон. Біоритми.


58
Узагальнення по темі « Вища нервова діяльність»


Тема 10. Регуляція функцій організму. (7 год.)
59
Гомеостаз і регуляція функцій організму.
Нервова регуляція. Гуморальна регуляція.


60
 Гормони. Ендокринна система.


61
Залози внутрішньої та змішаної секреції.


62
Профілактика захворювань ендокринної системи.


63
Імунна система.


64
Імунітет. Специфічний і неспецифічний імунітет.


65
Імунізація. Алергія. СНІД.
Взаємодія регуляторних систем організму.


Тема 11.  Розмноження та розвиток людини. (4 год.)

66
Будова та функції  репродуктивної системи. Статеві клітини.
Лабораторне дослідження
Будова статевих клітин.

67
Запліднення. Менструальний цикл.


68
Вагітність. Ембріональний період розвитку людини. Плацента, її функції.


69
Постембріональний розвиток людини.
Репродуктивне здоров’я.


Узагальнення
70
Цілісність організму людини.




Календарне планування уроків біології людини у 9 класі
№ п/п
Теми розділів та уроків
Дата
Примітка
1.       
ВСТУП . Біологічні науки, що вивчають організм людини. Значення знань про людину для збереження її здоров’я.


2.       
Походження людини.


3.       
Походження людини. Демонстрування муляжів черепа людини та людиноподібної мавпи.


4.       
Особливості виду Homo sapiens. Соціальне та культурне успадкування.


5.       
ТЕМА 1. ОРГАНІЗМ ЛЮДИНИ ЯК БІОЛОГІЧНА СИСТЕМА. Поняття про біологічні системи. Особливості будови клітин.


6.       
Характеристика тканин. Органи. Демонстрування муляжів, мікропрепаратів тканин людини.


7.       
Фізіологічні системи органів людини.


8.       
Регуляторні системи організму людини.


9.       
ПІДСУМКОВИЙ УРОК. Тематичне оцінювання й коригування знань учнів.


10.   
ТЕМА 2. ОПОРА І РУХ. Будова і функції опорно-рухової системи.


11.   
Кісткова та хрящова тканини. Лабораторна робота
№ 1. Мікроскопічна будова кісткової, хрящової та м’язової тканин.


12.   
Розвиток кісток. Сполучення кісток. Практична робота
№ 1. Будова суглобів, допомога при ушкодженнях опорно-рухової системи.


13.   
Будова скелета людини. Демонстрування: скелета і торса людини та ссавців, черепа, скелета кінцівок, кісток, хребців, декальцинованої та випаленої кісток;


14.   
Будова і функції скелетних м’язів.


15.   
Види м’язів. Механізм скорочення м’язів.


16.   
Сила м’язів. Втома м’язів. Лабораторна робота № 2. Втома при статичному і динамічному навантаженні. Вплив ритму і навантаження на розвиток втоми.
Демонстрування: дослідів, що ілюструють статичне та динамічне навантаження; розкривають, вплив ритму і обсягу навантаження на ефективність роботи скелетних м’язів.


17.   
ПІДСУМКОВИЙ УРОК. Тематичне оцінювання й коригування знань учнів.


18.   
ТЕМА 3. КРОВ І ЛІМФА. Внутрішнє рідке середовище організму людини. Склад крові.


19.   
Склад і функції крові. Еритроцити. Лабораторна робота
№ 3. Мікроскопічна будова крові людини.


20.   
Групи крові. Переливання крові.


21.   
Склад і функції крові. Лейкоцити.


22.   
Захисні функції крові.


23.   
Імунітет. Специфічний і неспецифічний імунітет.


24.   
Тромбоцити. Зсідання крові.


25.   
ТЕМА 4. КРОВООБІГ І ЛІМФООБІГ. Органи кровообігу: серце і судини.


26.   
Будова і функції серця. Демонстрування муляжів будови серця.


27.   
Судинна система.


28.   
Рух крові по судинах. Велике і мале кола кровообігу. Практична робота № 2. Вимірювання частоти серцевих скорочень і артеріального тиску.


29.   
Регуляція кровопостачання органів. Практична робота № 3. Реакція серцево-судинної системи на дозоване навантаження.


30.   
Лімфообіг та його значення. Практична робота № 4. Вивчення кровообігу. Зміни в тканинах при порушенні кровообігу.


31.   
Узагальнення знань.


32.   
Тематичне оцінювання й коригування знань учнів. КОНТРОЛЬНА РОБОТА №1


33.   
ТЕМА 5. ДИХАННЯ. Значення дихання. Будова і функції органів дихання. Демонстрування: муляжів будови легень.


34.   
Голосовий апарат. Дихальні рухи. Демонстрування: моделі гортані, моделі, що пояснює вдих і видих; спірометра.


35.   
Газообмін у легенях і тканинах. Демонстрування: дослід з виявлення вуглекислого газу у повітрі, що видихається; вимірювання життєвої ємності легень.


36.   
Нейрогуморальна регуляція дихання.


37.   
Вплив оточуючого середовища на дихальну систему. Профілактика захворювань органів дихання. Демонстрування: прийомів штучного дихання.


38.   
ПІДСУМКОВИЙ УРОК. Тематичне оцінювання й коригування знань учнів.


39.   
ТЕМА 6. ХАРЧУВАННЯ І ТРАВЛЕННЯ. Енергетичні потреби організму. Типи поживних речовин.


40.   
Харчування і здоров’я. Практична робота № 5. Антропометричні виміри.


41.   
Практична робота № 6. Аналіз індивідуального харчування за добу та відповідність його нормам.


42.   
Будова і функції органів травлення, травних залоз. Лабораторна робота № 4. Дія ферментів слини на крохмаль.


43.   
Травлення у шлунку. Демонстрування моделей органів травлення та дослідів, що виявляють дію шлункового соку на білки.


44.   
Травлення у тонкому кишечнику.


45.   
Функції товстого кишечнику.


46.   
Регуляція травлення.


47.   
ПІДСУМКОВИЙ УРОК. Тематичне оцінювання й коригування знань учнів.


48.   
ТЕМА 7. ТЕРМОРЕГУЛЯЦІЯ. Підтримка температури тіла. Теплопродукція. Тепловіддача. Практична робота № 7. Вимірювання температури тіла в різних його ділянках (пахвова ямка, ротовий отвір).


49.   
Будова і функції шкіри. Лабораторна робота № 5. Будова шкіри, нігтя, волосини (макроскопічна і мікроскопічна).


50.   
Роль шкіри в терморегуляції.


51.   
ТЕМА 8. ВИДІЛЕННЯ. Будова і функції сечовидільної системи. Демонстрування моделей будови нирки ссавця, людини.


52.   
Регуляція кількості води в організмі.


53.   
Роль шкіри у виділенні продуктів життєдіяльності.


54.   
ТЕМА 9. ЕНДОКРИННА РЕГУЛЯЦІЯ ФУНКЦІЙ ОРГАНІЗМУ ЛЮДИНИ. Принципи роботи ендокринної системи.


55.   
Гормони.


56.   
Залози внутрішньої секреції.


57.   
Залози внутрішньої секреції.


58.   
Гіпоталамо-гіпофізарна система.


59.   
ПІДСУМКОВИЙ УРОК. Тематичне оцінювання й коригування знань учнів.


60.   
ТЕМА 10. РОЗМНОЖЕННЯ ТА РОЗВИТОК ЛЮДИНИ. Етапи онтогенезу людини.


61.   
Формування статевих ознак. Генетичне визначення статі.


62.   
Будова статевих органів.


63.   
Розвиток статевих клітин.


64.   
Менструальний цикл.


65.   
Запліднення.


66.   
Ембріональний розвиток. Функції плаценти.


67.   
Постембрiональний розвиток людини.


68.   
Запобігання хворобам, що передаються статевим шляхом, та попередження ВІЛ-інфікування.


69.   
ПІДСУМКОВИЙ УРОК. Тематичне оцінювання й коригування знань учнів.


70.   
ТЕМА 11. НЕРВОВА РЕГУЛЯЦІЯ ФУНКЦІЙ ОРГАНІЗМУ ЛЮДИНИ. Будова нервової системи.


71.   
Центральна і периферична нервова система людини.


72.   
Регуляція рухової активності. Спинний мозок.


73.   
Головний мозок. Стовбур мозку. Мозочок. Підкоркові ядра. Лабораторна робота 6. Будова головного мозку людини (вивчення за муляжами, моделями і пластинчастими препаратами).


74.   
Довільні рухи і кора головного мозку.


75.   
Регуляція роботи внутрішніх органів
Вегетативна (автономна) нервова система.


76.   
Симпатична та парасимпатична нервові системи, їх функції.


77.   
Взаємодія регуляторних систем організму.


78.   
ПІДСУМКОВИЙ УРОК. Тематичне оцінювання й коригування знань учнів.


79.   
ТЕМА 12. СПРИЙНЯТТЯ ІНФОРМАЦІЇ НЕРВОВОЮ СИСТЕМОЮ. СЕНСОРНІ СИСТЕМИ. Зв’язок організму людини із зовнішнім середовищем. Загальна характеристика сенсорних систем. Будова аналізаторів.


80.   
Зорова сенсорна система. Демонстрування розбірних моделей ока. Лабораторна робота № 7. Визначення акомодації ока, реакції зіниць на світло.


81.   
Зорова сенсорна система. Лабораторна робота № 8. Виявлення сліпої плями на сітківці ока.


82.   
Слухова сенсорна система. Демонстрування розбірних моделей вуха. Лабораторна робота № 9. Вимірювання порогу слухової чутливості.


83.   
Сенсорні системи смаку, нюху.


84.   
Сенсорні системи рівноваги, руху.


85.   
Сенсорні системи дотику, температури, болю.


86.   
ПІДСУМКОВИЙ УРОК. Тематичне оцінювання й коригування знань учнів.


87.   
ТЕМА 1. ФОРМУВАННЯ ПОВЕДІНКИ І ПСИХІКИ ЛЮДИНИ. Ретикулярна формація мозку і рівні сприйняття інформації.


88.   
Сон.


89.   
Біоритми.


90.   
Структура інстинктивної поведінки.


91.   
Структура інстинктивної поведінки, її модифікації. Лабораторна робота № 10. Безумовні й умовні рефлекси людини.


92.   
Види навчання.


93.   
Пам’ять.


94.   
Види пам’яті. Практична робота № 8. Дослідження різних видів пам’яті.


95.   
Набута поведінка.


96.   
ПІДСУМКОВИЙ УРОК. Тематичне оцінювання й коригування знань учнів.


97.   
ТЕМА 2. МИСЛЕННЯ І СВІДОМІСТЬ. Мислення і кора великих півкуль головного мозку.


98.   
Функціональна асиметрія мозку.


99.   
Мова.


100.           
Індивідуальні особливості поведінки людини.


101.           
Практична робота № 9. Визначення типу темпераменту.


102.           
Характер людини. Практична робота № 10. Виявлення професійних схильностей.


103.           
Свідомість.


104.           
Узагальнення знань.


105.           
Тематичне оцінювання й коригування знань учнів. КОНТРОЛЬНА РОБОТА №2




Календарне планування 7-й клас
сього 52 години, 1,5 год на тиждень, із них 5 год — резервних)
Номер уроку
Дата
Теми розділів та уроків
Лабораторні роботи, дослідження, демонстрації, проекти
Примітка

Вступ (3 години)


  1.  

Хімія — природнича наука. Речовини та їх перетворення у навколишньому світі.



  1.  

Короткі відомості з історії хімії.
Навчальний  проект
1. Хімічні знання в різні епохи.


  1.  

Правила поведінки учнів у хімічному кабінеті. Ознайомлення з обладнанням кабінету хімії та лабораторним посудом.

Демонстрації:
Взаємодія харчової соди (натрій гідрогенкарбонату) з оцтом (водним розчином етанової кислоти).
Зміна забарвлення індикаторів у різних середовищах.
Практична робота №1 . Правила безпеки під час роботи в хімічному кабінеті. Прийоми поводження з лабораторним посудом, штативом і нагрівними приладами. Будова полум’я.

Початкові хімічні поняття (21 година) + 4 р.


  1.  

Фізичні тіла. Матеріали. Речовини.



  1.  

Молекули. Атоми.



  1.  

Як вивчають речовини. Спостереження й експеримент у хімії.
Демонстрації:
Хімічні реакції, що супроводжуються виділенням газу, випаданням осаду, зміною забарвлення, появою запаху, тепловим ефектом.


  1.  

Фiзичні властивості речовин.
Лабораторний дослід  Ознайомлення з фізичними властивостями речовин. Опис спостережень. Формулювання висновків.


  1.  

Чисті речовини і суміші (однорідні, неоднорідні). Способи розділення сумішей.



  1.  


Домашній експеримент:
Очищення води від накипу фільтруванням після її кип’ятіння.
Практична робота Розділення неоднорідної суміші.


  1.  

Атом, його склад.



  1.  

Хімічні елементи, їхні назви і символи.



  1.  

Ознайомлення з періодичною системою хімічних елементів Д.І. Менделєєва.

Демонстрації:
Періодична система хімічних елементів Д.І. Менделєєва.


  1.  

Хімічні формули речовин.



  1.  

Маса атома. Атомна одиниця маси. Відносні атомні маси хімічних елементів.
           


  1.  

Контроль знань учнів.



  1.  

Відносна молекулярна маса, її обчислення за хімічною формулою.
Розрахункові задачі:
Обчислення відносної молекулярної маси речовини за її формулою.


  1.  

Масова частка елемента в складній речовині.



  1.  


Розрахункові задачі:
Обчислення масової частки елемента в складній речовині.


  1.  

Складання формул речовин за масовою часткою елементів у речовині



  1.  

Багатоманітність речовин. Прості та складні речовини. Метали й неметали. Металічні та неметалічні елементи.
Демонстрації:
Зразки металів і неметалів. Лабораторний дослід     Ознайомлення зі зразками простих і складних речовин.


  1.  

Валентність хімічних елементів. Визначення валентності елементів за формулами бінарних сполук.



  1.  

Складання формул бінарних сполук за валентністю елементів.



  1.  

Фізичні та хімічні явища. Хімічні реакції та явища, що їх супроводжують. Хімічні властивості речовин.

Домашній експеримент:
Взаємодія харчової соди з соком квашеної капусти, лимонною кислотою, кефіром.
Лабораторний дослід  Проведення хімічних реакцій


  1.  


Практична робота Дослідження фізичних і хімічних явищ.
Захист проектів


  1.  

Виконання проектів
Навчальні проекти
Хімічні явища в природному довкіллі
Хімічні явища в побуті
Використання хімічних явищ у художній творчості й народних ремеслах
Речовини і хімічні явища в літературних творах і народній творчості


  1.  

Розв’язування задач і вправ.



  1.  

Узагальнюючий урок з теми «Вступ. Початкові хімічні поняття»



  1.  

Контрольна робота № 1 з теми: «Початкові хімічні поняття»


Кисень (13 годин)


  1.  

Повітря, його склад.



  1.  

Оксиген. Поширеність Оксигену в природі. Кисень, склад його молекули, поширеність у природі. Фізичні властивості кисню.



  1.  

Закон збереження маси речовин під час хімічних реакцій.



  1.  

Схема хімічної реакції. Хімічні рівняння.
Демонстрації:
Дослід, що ілюструє закон збереження маси речовин.


  1.  

Розв’язування вправ



  1.  

Добування кисню в лабораторії та промисловості. Реакція розкладу. Поняття про каталізатор. Способи збирання кисню. Доведення наявності кисню.


Демонстрації:
Добування кисню з гідроген пероксиду.
Збирання кисню витісненням повітря та витісненням води.
Доведення наявності кисню.


  1.  


Практична робота Добування кисню з гідроген пероксиду, збирання, доведення його наявності.  


  1.  

 Хімічні властивості кисню: взаємодія з простими речовинами (вуглець, водень, сірка, магній, залізо, мідь). Реакція сполучення.

Демонстрації:
Спалювання простих і складних речовин. Взаємодія кисню зі складними речовинами (повне окиснення метану, гідроген сульфіду, глюкози).


  1.  

Поняття про оксиди, окиснення (горіння, повільне окиснення, дихання).



  1.  

Умови виникнення та припинення горіння. Маркування небезпечних речовин.

Демонстрації:
Маркування небезпечних речовин.


  1.  

Колообіг Оксигену в природі. Озон. Проблема чистого повітря. Застосування та біологічна роль кисню.



  1.  

Захист проектів
Навчальні проекти
Проблема забруднення повітря та шляхи розв’язування її
Дослідження зміни концентрації вуглекислого газу у класній кімнаті під час занять


  1.  

Узагальнюючий урок з теми «Кисень»


Вода (10 годин) + 1 р.


  1.  

Вода, склад її молекули, поширеність у природі, фізичні властивості.
                   
Навчальні проекти
Дослідження фізичних і хімічних властивостей води


  1.  

Вода – розчинник. Розчин і його компоненти: розчинник, розчинена речовина.
 Домашній експеримент:
Вирощування кристалів


  1.  

Кількісний склад розчину. Масова частка розчиненої речовини. Виготовлення розчину.

Демонстрації:
Виготовлення розчинів. Домашній експеримент:
Виготовлення водного розчину кухонної солі.
Лабораторний дослід  Виготовлення водних розчинів із заданими масовими частками розчинених речовин.


  1.  


Розрахункові задачі Обчислення масової частки і маси розчиненої речовини в розчині.


  1.  

Розв’язування задач і вправ



  1.  

Взаємодія води з оксидами. Поняття про гідрати оксидів: кислоти й основи. Поняття про індикатори.
Демонстрації:
Взаємодія кальцій оксиду з водою. Дія водного розчину добутої речовини на індикатори.  
Взаємодія фосфор(V) оксиду з водою. Дія водного розчину добутої речовини на індикатори.  
Лабораторний дослід  Випробування водних розчинів кислот і лугів індикаторами.


  1.  

Значення води і водних розчинів у природі та житті людини. Кислотні дощі.



  1.  

Проблема чистої води. Охорона водойм від забруднення. Очищення води на водоочисних станціях та в домашніх умовах.
Домашній експеримент:
Очищення води кипятінням і за допомогою побутового фільтру


  1.  

Захист проектів
Навчальні проекти
Проблема збереження чистоти водойм
Дослідження якості води з різних джерел
Дослідження фізичних і хімічних властивостей води
Способи очищення води в побуті


  1.  

Узагальнюючий урок з теми «Вода»



  1.  

Контрольна робота № 2



Календарно-тематичне планування уроків хімії для 8 класу

70 годин, 2 години на тиждень, 10 год - резервні

з/п
Дата
Тема уроку
Демонстрації,
лабораторні досліди,
проекти
Примітки
Повторення основних питань курсу хімії 7 класу (3 год) + 1 р.
1.

Найважливіші хімічні поняття.
Прості й складні речовини (кисень, вода). Реакція розкладу, сполучення.


2.

Відносна молекулярна маса, її обчислення за хімічною формулою.


3.

Масова частка елемента в складній речовині.
Масова частка розчиненої речовини


4.

Тестовий контроль знань


Тема 1. Періодичний закон і періодична система хімічних елементів. Будова атома
( 14 год) + 3 р.
5.

Короткі історичні відомості про спроби класифікації хімічних елементів.
Навчальний проект:
1. З історії відкриття періодичної системи хімічних елементів.

6.

Поняття про лужні, інертні елементи, галогени.


7.

Періодичний закон Д.І.Менделєєва


8.

Структура періодичної системи хімічних елементів.

Демонстрації:
1. Періодична система хімічних елементів Д. І. Менделєєва (довга і коротка форми).

9.

Узагальнення знань про періодичну систему.
Навчальний проект:
2. Форми періодичної системи хімічних елементів

10.

Будова атома. Склад атомних ядер (протони і нейтрони). Протонне число. Нуклонне число.
Демонстрації:
2. Моделі атомів.

11.

Ізотопи. Нуклід. Сучасне  формулювання періодичного закону.


12.

Розв’язування задач на визначення хімічних елементів за положенням у періодичній системі, встановлення складу нуклідів.


13.

Будова електронних оболонок атомів хімічних елементів 1-20.


14.

Стан електронів в атомі. Електронні орбіталі.

Демонстрації:
3. Форми електронних орбіталей

15.

Енергетичні рівні та підрівні; їх заповнення електронами в атомах хімічних елементів № 1-20.


16.

Електронні та графічні електронні формули атомів хімічних елементів № 1-20. Поняття про радіус атома.


17.

Періодична система хімічних елементів з позиції теорії будови атома.


18.

Характеристика хімічних елементів № 1-20 за їхнім місцем у періодичній системі та будовою атома.


19.

Розв’язування задач з теми «Періодичний закон і періодична система хімічних елементів».


20.

Значення періодичного закону.


21.

Тестовий контроль знань


Тема 2. Хімічний зв’язок і будова речовини (9 год) + 3 р.
22.

Природа хімічного зв’язку. Електронегативність елементів.


23.

Ковалентний зв'язок, його утворення.


24.

Полярний і неполярний ковалентний зв’язок. Електронні формули молекул.


25.

Йони. Йонний зв’язок, його утворення.


26.

Ступінь окиснення. Визначення ступеня окиснення елемента за хімічною формулою сполуки.


27.

Складання формули сполуки за відомими ступенями окиснення елементів.


28.

Складання формули сполуки за відомими ступенями окиснення елементів.


29.

Кристалічні ґратки. Атомні, молекулярні та йонні кристали.

Демонстрації:
4. Кристалічні ґратки різних типів.
5. Речовини атомної, молекулярної та йонної будови.
6. Фізичні властивості речовин атомної, молекулярної та йонної будови.
Домашній експеримент:
1. Дослідження фізичних властивостей речовин з різними типами кристалічних ґраток: води, кухонної солі, піску.

30.

Залежність фізичних властивостей речовин від типів кристалічних ґраток.

Лабораторний дослід 1. Ознайомлення з фізичними властивостями речовин атомної, молекулярної та йонної будови.

31.

Виконання проектів
Навчальний проект:
3. Залежність фізичних властивостей речовин від типів кристалічних ґраток.

32.

Узагальнення вивченого по темі  «Хімічний зв’язок і будова речовини»


33.

Тестовий контроль знань


Тема 3. Кількість речовини. Розрахунки за хімічними формулами ( 9 год) + 1 р
34.

Кількість речовини. Моль – одиниця кількості речовини. Число Авогадро.


35.


Розрахункові задачі
Обчислення числа частинок (атомів, молекул, йонів) у певній кількості речовини, масі, об’ємі.

36.

Молярна маса.


37.


Розрахункові задачі
Обчислення за хімічною формулою маси даної кількості речовини і кількості речовини за відомою масою.

38.

Закон Авогадро. Молярний об’єм газів


39.


Розрахункові задачі
Обчислення об’єму певної маси або кількості речовини відомого газу за нормальних умов.

40.

Відносна густина газів


41.


Розрахункові задачі
Обчислення з використанням відносної густини газів

42.

Урок узагальнення знань з теми «Кількість речовини. Розрахунки за хімічними формулами»


43.

Тестовий контроль знань           


Тема 4. Основні класи неорганічних сполук (25 год) + 2 р
44.

Класифікація неорганічних сполук, їхні склад і номенклатура.


45.

Фізичні властивості оксидів.

Демонстрації:
7. Зразки оксидів.

46.

Хімічні властивості оснόвних, кислотних та амфотерних оксидів: взаємодія з водою, кислотами, лугами, іншими оксидами.
Демонстрації:
8. Взаємодія кислотних і основних оксидів з водою.

47.


Розрахунки за хімічними рівняннями маси, об'єму, кількості речовини реагентів та продуктів реакцій.

48.

Фізичні властивості основ.
 Демонстрації:
9. Зразки основ.

49.

Хімічні властивості лугів: дія на індикатори, взаємодія з кислотами, кислотними оксидами, солями. Реакція нейтралізації. Заходи безпеки під час роботи з лугами.

Лабораторні досліди 2-3.  Дія водних розчинів лугів на індикатори. Взаємодія лугів з кислотами в розчині.
Демонстрації:
10. Хімічні властивості лугів.
11. Таблиця розчинності кислот, основ, амфотерних гідроксидів та солей.

50.

Хімічні властивості нерозчинних основ: взаємодія з кислотами і розкладання внаслідок нагрівання.

Демонстрації:
12. Добування і хімічні властивості нерозчинних основ.

51.

Фізичні властивості кислот.

Демонстрації:
13. Зразки кислот.

52.

Хімічні властивості кислот: дія на індикатори, взаємодія з металами, Ряд активності металів.

Лабораторні досліди 4-5. Дія водних розчинів кислот на індикатори. Взаємодія хлоридної кислоти з металами.

53.

Хімічні властивості кислот: взаємодія з основними оксидами, основами, солями. Реакції заміщення й обміну. Заходи безпеки під час роботи з кислотами.
Демонстрації:
14. Хімічні властивості кислот.

54.

Розв’язування розрахункових задач.


55.

Тестовий контроль знань.


56.

Хімічні властивості амфотерних гідроксидів (Алюмінію, Цинку): взаємодія з кислотами, лугами (в розчині, при сплавлянні).
Демонстрації:
15. Доведення амфотерності цинк гідроксиду.

57.

Фізичні властивості середніх солей.
Демонстрації:
16. Зразки солей.

58.

Хімічні властивості середніх солей: взаємодія з металами, кислотами, лугами, іншими солями.
Демонстрації:
17. Хімічні властивості солей.

59.

Хімічні властивості солей. Узагальнення.

Лабораторні досліди 6-8. Взаємодія металів із солями у водному розчині. Взаємодія солей з лугами у водному розчині. Реакція обміну між солями в розчині.

60

Виконання проектів
Навчальний проект:
4. Вирощування кристалів солей.
5. Хімічний склад і використання мінералів.

61.

Практична робота №1. Дослідження властивостей основних класів неорганічних сполук.


62.

Загальні способи добування оксидів.


63.

Загальні способи добування кислот, основ і середніх солей.


64.

Генетичні зв’язки між основними класами неорганічних сполук.

Лабораторний дослід 9. Розв’язування експериментальних задач.
Демонстрації:                   
18. Взаємодія кальцій оксиду з водою, дослідження добутого розчину індикатором, пропускання вуглекислого газу крізь розчин.
19. Спалювання фосфору, розчинення добутого фосфор(\/) оксиду у теплій воді, дослідження розчину індикатором і нейтралізація лугом.

65.

Практична робо­та № 2.
Розв’язування  експериментальних задач.


66.

Використання оксидів, кислот, основ і середніх солей.
Домашній експеримент:
2. Дія на сік буряка лимонного соку, розчину харчової соди, мильного розчину.
Навчальний проект:
6. Сполуки основних класів у будівництві й побуті.

67.

Вплив на довкілля.
Навчальний проект:
7. Вплив хімічних сполук на довкілля і здоров’я людини.

68.

Розв’язування розрахункових задач.


69.

Тестовий контроль знань


70.

Узагальнення знань про хімічні властивості неорганічних сполук.




Календарне планування 9-й клас

№ п/п
Теми розділів та уроків
Дата
Примітка
1.        
ПОВТОРЕННЯ ОСНОВНИХ ПИТАНЬ КУРСУ ХІМІЇ 8 КЛАСУ. Склад і властивості основних класів неорганічних сполук.


2.        
Хімічний зв’язок і будова речовин.


3.        
ТЕМА 1. РОЗЧИНИ . Значення розчинів у природі та житті людини. Поняття про дисперсні системи, колоїдні та істинні розчини. Розчин і його компоненти: розчинник, розчинена речовина.


4.        
Вода як розчинник. Будова молекули води, поняття про водневий зв’язок.


5.        
Розчинність, її залежність від різних чинників.


6.        
Насичені й ненасичені розчини. Теплові явища, що супроводжують розчинення речовин. Фізико-хiмічна суть процесу розчинення. Поняття про кристалогідрати. Демонстрація: 1. Теплові явища під час розчинення (розчинення амоній нітрату і концентрованої сульфатної кислоти у воді).


7.        
Кількісний склад розчину. Масова частка розчиненої речовини.


8.        
Розрахункові задачі: 1. Обчислення масової частки і маси розчиненої речовини в розчині. Виготовлення розчину. Демонстрація: 2. Виготовлення розчину.


9.        
Практична робота №1. Приготування розчину солі з певною масовою часткою розчиненої речовини.


10.     
ПІДСУМКОВИЙ УРОК. Проміжне оцінювання й коригування знань учнів.


11.     
Електролітична дисоціація. Електроліти та неелектроліти. Демонстрація: 3. Дослідження речовин та їх розчинів на електричну провідність (кристалічний натрій хлорид, дистильована вода, розчин натрій хлориду, кристалічний цукор, розчин цукру, хлоридна кислота).


12.     
Електролітична дисоціація кислот, основ, солей у водних розчинах.


13.     
Електролітична дисоціація кислот, основ, солей у водних розчинах. Лабораторний дослід №1. Виявлення йонів Гідрогену та гідроксид-іонів у розчині.


14.     
Ступінь дисоціації. Сильні й слабкі електроліти.


15.     
Реакції обміну між розчинами електролітів, умови їх перебігу. Демонстрація: 4. Реакції обміну між розчинами електролітів. Лабораторний дослід №2. Реакції обміну в розчинах електролітів з випаданням осаду. Лабораторний дослід №3. Реакції обміну в розчинах електролітів з виділенням газу. Лабораторний дослід №4. Реакції обміну в розчинах електролітів з утворенням води.


16.     
Практична робота №2. Реакції йонного обміну в розчинах електролітів.


17.     
Йонні рівняння.


18.     
Практична робота №3. Розв’язування експериментальних задач.


19.     
ПІДСУМКОВИЙ УРОК. Тематичне оцінювання й коригування знань учнів.


20.     
ТЕМА 2. ХІМІЧНІ РЕАКЦІЇ. Класифікація хімічних реакцій за різними ознаками.


21.     
Реакції сполучення, розкладу, заміщення, обміну. Демонстрація: 6. Реакції розкладу, сполучення, заміщення, обміну, екзо- та ендотермічні реакції.


22.     
Оборотні й необоротні реакції.


23.     
Окисно-відновні реакції, їхнє значення. Процеси окиснення, відновлення, окисники, відновники.


24.     
Складання рівнянь найпростіших окисно-відновних реакцій, добір коефiцієнтів.


25.     
Складання рівнянь найпростіших окисно-відновних реакцій, добір коефiцієнтів.


26.     
Тепловий ефект реакції. Екзотермічні та ендотермічні реакції. Термохімічне рівняння.


27.     
Швидкість хімічної реакції, залежність швидкості реакції від різних чинників. Демонстрація: 5. Залежність швидкості реакції металів (цинк, магній, залiзо) з хлоридною кислотою від природи металу та концентрації кислоти.


28.     
Залежність швидкості реакції від різних чинників. Лабораторний дослід №5. Вплив площі поверхні контакту реагентів, концентрації й температури на швидкість реакції цинку з хлоридною кислотою.


29.     
Розв’язування розрахункових задач різних типів.


30.     
Узагальнення знань.


31.     
Тематичне оцінювання й коригування знань учнів. КОНТРОЛЬНА РОБОТА №1


32.     
ТЕМА 3. НАЙВАЖЛИВІШІ ОРГАНІЧНІ СПОЛУКИ. Спільні й відмінні ознаки органічних і неорганічних сполук.


33.     
Особливості будови атома Карбону в основному і збудженому станах. Утворення ковалентних зв’язків між атомами Карбону.


34.     
Структурні формули органічних речовин. Демонстрація: 7. Моделі молекул вуглеводнів.


35.     
Метан. Молекулярна, електронна і структурна формули метану, поширення у природі. Гомологи метану.


36.     
Молекулярні та структурні формули, назви. Моделі молекул. Значення моделювання в хімії. Фізичні властивості гомологів метану. Лабораторний дослід №6. Виготовлення моделей молекул вуглеводнів.


37.     
Етилен і ацетилен. Молекулярні, електронні та структурні формули, фізичні властивості.


38.     
Хімічні властивості вуглеводнів: відношення до розчинів кислот, лугів, калій перманганату; реакції повного окиснення. Демонстрація: 8. Горіння парафіну, визначення його якісного складу за продуктами згоряння. Демонстрація: 9. Добування й горіння етилену. Демонстрація: 10. Добування й горіння ацетилену.


39.     
Хімічні властивості вуглеводнів: реакції заміщення, приєднання водню і галогенів. Демонстрація: 11. Відношення насичених вуглеводнів до розчинів кислот, лугів, калій перманганату. Демонстрація: 12. Відношення ненасичених вуглеводнів до розчину калій перманганату, бромної води.


40.     
Відношення об’ємів газів у хімічних реакціях.  Розрахункові задачі:  2. Обчислення об’ємних відношень газів за хімічними рівняннями. Застосування вуглеводнів.


41.     
Поняття про полімери на прикладі поліетилену. Застосування поліетилену. Демонстрація: 13. Виявлення властивостей поліетилену: відношення до нагрівання, розчинів кислот, лугів, калій перманганату. Лабораторний дослід №7. Ознайомлення зі зразками виробів із поліетилену.


42.     
ПІДСУМКОВИЙ УРОК. Проміжне оцінювання й коригування знань учнів.


43.     
Метанол, етанол, гліцерин, їхні молекулярні, електронні та структурні формули, фізичні властивості. Функціональна гідроксильна група.


44.     
Хімічні властивості: повне окиснення, взаємодія з натрієм. Демонстрація: 14. Взаємодія етанолу з натрієм. Демонстрація: 15. Взаємодія гліцерину з натрієм. Лабораторний дослід №8. Досліди з гліцерином: розчинність у воді, взаємодія з купрум(ІІ) гідроксидом.


45.     
Застосування метанолу, етанолу, глiцерину. Отруйність спиртів, їх згубна дія на організм людини.


46.     
Оцтова кислота, її молекулярна та структурна формули, фізичні властивості. Функціональна карбоксильна група.


47.     
Хімічні властивості: електролiтична дисоціація, взаємодія з індикаторами, металами, лугами, солями, спиртами. Лабораторний дослід №9. Дія оцтової кислоти на індикатори.


48.     
Хімічні властивості: електролiтична дисоціація, взаємодія з індикаторами, металами, лугами, солями, спиртами. Лабораторний дослід №10. Взаємодія оцтової кислоти з металами, лугами,  солями.


49.     
Практична робота №4. Властивості оцтової кислоти.


50.     
Застосування оцтової кислоти. Поняття про вищі (насичені й ненасичені) карбонові кислоти.


51.     
ПІДСУМКОВИЙ УРОК. Проміжне оцінювання й коригування знань учнів.


52.     
Жири. Склад жирів, їх утворення. Гідроліз та гідрування жирів.


53.     
Жири у природі. Біологічна роль жирів.


54.     
Вуглеводи: глюкоза, сахароза, крохмаль, целюлоза.
Молекулярні формули, поширення в природі.


55.     
Полiмерна будова крохмалю й целюлози. Реакції їх гідролізу. Лабораторний дослід №11. Взаємодія глюкози з купрум(ІІ) гідроксидом. Лабораторний дослід №12. Відношення крохмалю до води (розчинність, утворення клейстеру). Лабораторний дослід №13. Взаємодія крохмалю з йодом.


56.     
Застосування вуглеводів, їхня біологічна роль. Загальна схема виробництва цукру.


57.     
Амінооцтова кислота, її молекулярна та структурна формули, фізичні властивості.


58.     
Функціональні амiно- та карбоксильна групи. Амфотерні властивості, утворення пептидів. Демонстрація: 16. Зразки амінокислот.


59.     
Білки: склад і будова.


60.     
Гідроліз, денатурація, кольорові реакції білків. Біологічна роль амінокислот і білків. Демонстрація: 17. Розчинення й осадження білків. Демонстрація: 18. Денатурація білків. Лабораторний дослід №14. Кольорові реакції білків.


61.     
Нуклеїнові кислоти: склад і будова (у загальному вигляді). Біологічна роль нуклеїнових кислот.


62.     
Природні й синтетичні органічні сполуки. Значення продуктів органічної хімії.


63.     
Практична робота №5. Розв’язування експериментальних задач.


64.     
Узагальнення знань.


65.     
Тематичне оцінювання й коригування знань учнів. КОНТРОЛЬНА РОБОТА №2


66.     
ТЕМА 4. УЗАГАЛЬНЕННЯ ЗНАНЬ З ХІМІЇ . Місце хімії серед наук про природу.


67.     
Роль хімічних знань у пізнанні природи.


68.     
Значення хімічних процесів у природі.


69.     
Роль хімії в житті суспільства.


70.     
УЗАГАЛЬНЮЮЧИЙ УРОК. Тематичне оцінювання й коригування знань учнів. ЗАХИСТ ТВОРЧИХ РОБІТ.




Немає коментарів:

Дописати коментар